Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kinderen met praatangst leren spreken op school. Een Hulpprogramma voor ouders, leerkrachten, therapeuten en logopedisten. Verlegenheid komt veel voor bij kinderen. Ze kijken de kat uit de boom, maar na een poosje praten doen deze kinderen wel mee. Kinderen met selectief mutisme blijven zwijgen, zelfs als ze gewend zijn aan de omgeving en aan nieuwe mensen. Selectief mutisme is een angststoornis: de kinderen praten in bepaalde situaties jarenlang niet, ook al zijn het thuis vlotte babbelaars. Het selectief zwijgen komt voor bij ongeveer 7 op 1000 kinderen, vaker bij meisjes dan bij jongens. Meertalige kinderen vertonen vaker praatangst dan eentalige kinderen. Dit hulpprogramma van de Vereniging Selectief Mutisme biedt ouders, leerkrachten, therapeuten en logopedisten praktische handvaten aan om kinderen te ondersteunen en te leren praten op school. Het durven praten wordt spelenderwijs geoefend. In dit boekje vind je ook vele tips om het kind thuis en op school te ondersteunen.
Kinderangsten --- Selectief mutisme --- Kinderen --- praatangst --- spreekangst --- kinderen --- Angst --- Verlegenheid --- Angststoornissen --- Kinderangst --- Kind --- Angststoornis --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Selectief mutisme ; kinderen --- Spreekangst --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Personality development --- leerlingenbegeleiding --- angststoornissen --- faalangst --- persoonlijkheidsontwikkeling
Choose an application
In het Leerboek Kinder- en Jeugdpsychiatrie worden op een beknopte en overzichtelijke manier de belangrijkste psychische stoornissen beschreven die in de eerste achttien levensjaren kunnen voorkomen, zoals autismespectrumstoornis, ADHD, gedragsstoornissen, angststoornissen, depressie en suïcide, andere neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, psychiatrische stoornissen met lichamelijke problemen zoals anorexia nervosa, maar ook minder vaak voorkomende stoornissen zoals conversiestoornis, tics en selectief mutisme. Ook wordt aandacht besteed aan het diagnostisch psychiatrisch onderzoek bij kinderen en jeugdigen en staat er een aantal handige overzichten in het boek met vragen die aan het kind of de jeugdige en de ouders gesteld kunnen worden, evenals het gedrag dat geobserveerd kan worden. Deze vierde editie van het boek werd grondig herzien op basis van de enorme toename van wetenschappelijke kennis binnen het vakgebied en de introductie van de DSM-5.
613.17 --- kinderen --- psychiatrie --- geestelijke gezondheidszorg --- DSM-5 --- ADHD --- autisme --- gedragsstoornissen --- angststoornissen --- depressie --- Kinderpsychiatrie --- kinderpsychiatrie --- jeugdpsychiatrie --- Psychiatry --- Psychiatrie
Choose an application
Dit boek is een losstaand werkboek dat gebruikt kan worden door patiënten, kinderen en adolescenten, om zelf doorheen te gaan. Voor iets jongere kinderen is het aangeraden het boek begeleidend te gebruiken. De inhoud is gebaseerd op de cognitieve-gedragstherapie. In tien hoofdstukken wordt er in begrijpelijke taal, en met begrijpbare schemas, uitgelegd wat angst is, hoe je deze kan herkennen, waar deze vandaan kan komen en wat je eraan kan doen. Ook depressieve klachten en obsessief-compulsieve gedachten worden mee in dit werkboek genomen. De lezer wordt met de verschillende opdrachten aangespoord aan de slag te gaan met de eigen gedachten/gevoelens/gedrag maar krijgt ook veel mogelijke illustratieve voorbeelden. Het boek kreeg de publieksprijs van de Britse schoolbibliotheken voor beste informatieve boek.
070 Psychologie --- angst --- faalangst --- kinderpsychologie --- angststoornissen --- Ontwikkelingspsychologie --- PXL-Healthcare 2019 --- psychologische hulpverlening --- kinderen --- angsten --- gedragstherapie --- Developmental psychology --- Angsten
Choose an application
Deze gebruiksvriendelijke gids bevat een schat aan informatie over psychische aandoeningen, opgeschreven in begrijpelijke taal. Het boek geeft patiënten en naastbetrokkenen de kennis om proactief te handelen in het traject van diagnose en behandeling. Iedereen die in aanraking komt met (iemand met) een psychische aandoening kan in Alles over psychische stoornissen opzoeken wat de aandoening inhoudt, welke symptomen erbij horen en wat de behandelopties zijn. Hierdoor kunnen patiënten en hun familieleden meer grip krijgen op hun aandoening en het behandeltraject. Voor behandelaren is deze gids een instrument om de communicatie met patiënten en hun familieleden te verbeteren. De theorie is zeer duidelijk beschreven en wordt aangevuld met persoonlijke verhalen. Het boek volgt in twintig hoofdstukken de indeling van de DSM-5. Alles over psychische stoornissen is de vertaling van de APA-titel Understanding mental disorders. Het biedt een toegankelijk overzicht van de psychische stoornissen die in de DSM-5 zijn opgenomen. Deze gids geeft antwoord op vragen als: Vanaf welke leeftijd kan autisme worden vastgesteld? Wat is het verschil tussen somberheid, verdriet en depressie? Welke signalen wijzen op een eetstoornis? Hoe kun je als familie of vriend iemand met een bipolaire stoornis het beste ondersteunen? Is bij schizofrenie altijd medicatie nodig, of is soms alleen therapie genoeg?
Psychiatrie --- psychiatrie --- 607.69 --- psychische stoornissen --- Psychische stoornissen --- psychische syndromen --- 616.2 --- Psychiatry --- dissociatieve stoornissen --- depressies --- dementie --- persoonlijkheidsstoornissen --- angststoornissen --- dwangstoornissen --- psychopathologie --- eetstoornissen --- bipolaire stoornissen
Choose an application
Dit krachtige handboek voor hulpverleners en ouders biedt bewezen effectieve en methodische strategieën om kinderen te helpen over hun angst heen te komen, zelfs als ze zich verzetten tegen behandeling. In dit boek zijn concrete adviezen voor zowel de therapeutische setting als de huiselijke omgeving te vinden voor uiteenlopende situaties. Wat kun je bijvoorbeeld doen als angst overheerst in het gezin of als er sprake is van schoolangst of schoolweigering. Het boek gaat onder andere in op hoe om te gaan met zeer afhankelijke jongeren, het bieden van ouderlijke ondersteuning en bescherming en het herstellen van de gezagsfunctie, het behandelen van angst met handvatten uit de cognitieve gedragstherapie en geweldloos verzet.Bron: https://www.swpbook.com/boeken/147/trauma-en-ptss/2057/de-behandeling-van-angst-bij-kinderen-en-jongeren?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=mailing_7898
angst --- Age group sociology --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- adolescenten --- cognitieve therapie --- kinderen --- gedragstherapie --- psychotherapie --- angststoornissen --- Geweldloos verzet --- Cognitieve gedragstherapie --- PXL-Healthcare 2019 --- emotionele stoornissen --- gezinstherapie --- schoolkinderen --- Angsten --- Angststoornissen --- Kinderen --- Jeugd --- Pedagogiek --- Relatie ouder - kind --- Geweldloze opvoeding --- Gedragstherapie --- Tucht --- Angst --- Angststoornis --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- pedagogiek --- ouder - kindrelatie --- relaties --- emoties --- Gezag --- Jongere --- intermenselijke relaties --- ouders-kind relatie
Choose an application
Het verhaal van het onbegrepen kind gaat over kinderen met een opvallende eigenschap die vraagt om een specifieke aanpak. Na elke narratief volgt een theoretische beschouwing, zodat u zich een goed beeld kunt vormen van het kind. U wordt uitgedaagd na te denken over het kind en zijn vraag. De opgedane kennis over en het gegroeide begrip voordeze 'onbegrepen kinderen' kunt u gebruiken om uw handelen (nog) beter afstemmen op de specifieke vragen van deze kinderen. Achter in het boek wordt een aantal theorieën over de aanpak van het onbegrepen kind besproken, gevolgd door beschrijvingen van deskundigen op het gebied van gedrag en bijbehorende problemen. Dit biedt een basis voor verdieping en observatie.
leerproblemen --- hoogbegaafdheid --- zelfbeeld --- angststoornissen --- gedragsstoornissen --- Developmental psychology --- Orthopedagogics --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- gedragsproblemen --- ADHD --- contactstoornissen --- hooggevoeligheid --- Gedragsproblemen --- Contactstoornissen --- Jeugd met opvoedingsproblemen --- Leerproblemen --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen --- Psychosociale problemen --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Psychosociaal probleem
Choose an application
In elke klas zitten kinderen die weinig of niets durven zeggen. Soms zijn ze extreem verlegen, soms ook is er sprake van selectief mutisme. Hoe ga je als leraar goed met deze leerlingen om? Hoe begeleid je hen, zodat ze uiteindelijk meer van zichzelf laten horen?In dit boek beschrijft Eustache Sollman op een toegankelijke manier wat selectief mutisme inhoudt. Ook laat hij zien hoe selectief mutisme zich verhoudt tot extreme verlegenheid. Kinderen met selectief mutisme praten thuis wel, maar in andere sociale situaties, zoals op school, niet of zeer weinig. Angst is de belangrijkste oorzaak; in situaties waarin ze niet hoeven te praten, treden ze soms gewoon op de voorgrond.Het boek bevat veel praktijkvoorbeelden en concrete handreikingen voor leraren in het primair en voortgezet onderwijs. Voor zowel kinderen met selectief mutisme als voor extreem verlegen kinderen geldt, dat hun mond letterlijk op slot lijkt te zitten. Met dit boek krijgen leraren de juiste sleutel.(Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/breek-de-stilte-pica)
Mutisme ; kinderen --- kinderpsychologie --- verlegenheid --- 159.987 --- 159.94 --- kinderen --- Personality development --- mutisme --- PXL-Education 2019 --- psychologische ontwikkeling --- angststoornissen --- gedragsproblemen --- angst --- spreken --- Selectief mutisme --- Verlegenheid --- Kinderen --- Onderwijs --- Kinderpsychologie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Ieder kind is weleens bang; bang in het donker, bang om ergens te gaan logeren, bang voor het houden van een presentatie. Volgens het Nederlands Jeugdinstituut heeft 4 tot 8 procent van de kinderen op de basisschool last van internaliserende problemen, waaronder angstproblemen. Ruim 10 procent van de jongeren van 13 jaar en ouder heeft angsten. Het gaat hier vooral om sociale en specifieke fobieën. Meisjes hebben er vaker last van dan jongens.Normale angstgevoelens zijn vaak mild en van korte duur. Bij sommige kinderen zijn de angstproblemen echter zó ernstig dat ze het dagelijks functioneren negatief beïnvloeden. In dat geval spreek je van een angststoornis.In deze hulpwaaier wordt aandacht besteed aan oorzaken en gevolgen van angst, hoe angst zich in de klas uit - waarbij specifiek faalangst, separatieangst, paniek, fobieën, en de gegeneraliseerde angststoornis aan de orde komen ? en hoe je kinderen en jongeren met angst kuntbegeleiden.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/hulpwaaier-angst-pica
Angst --- Angststoornissen --- Kinderen --- Onderwijs --- Faalangst --- Scheidingsangst --- Fobieën --- Posttraumatische stressstoornis --- Comorbiditeit --- ADHD --- Leerproblemen --- Hoogbegaafdheid --- Autisme --- Angsten --- Angststoornis --- Kind --- Fobie --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Sociology of education --- Primary education --- Autismespectrumstoornis --- Anststoornissen --- Jongeren
Choose an application
Elke leerkracht, elke ouder, elke logopedist& kan er mee te maken krijgen: een kind met leer-, gedrags- of ontwikkelingsstoornissen. Om een zekere houvast te bieden, hebben de auteurs Karl Baert en Professor Dr. Annemie Desoete de handen in elkaar geslagen. Ze brengen met hun boek 'Ik hoor er ook bij! een duidelijk overzicht van de 10 meest voorkomende stoornissen bij kinderen en jongeren.
spraakstoornissen --- autisme --- angststoornissen --- gedragsstoornissen --- schrijfstoornissen --- NLD (nonverbal learning disabilities) --- Orthopedagogics --- dyslexie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- dyscalculie --- taalstoornissen --- Leerstoornissen ; kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- Gedragsstoornissen ; kinderen --- #PBIB:+105.61 --- 464 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ontwikkelingsstoornissen --- Gedragsproblemen --- Spraakstoornissen --- Taalontwikkelingsstoornissen --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Dysorthografie --- DCD --- STOS --- Autisme --- ADHD --- NLD --- VSLD --- Angststoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- dysorthografie --- leerstoornissen --- leerproblemen --- gedragsproblemen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderen --- Leerstoornissen --- Psychische stoornissen ; jeugd --- ontwikkelingspsychologie --- 376 --- Gedragsstoornissen --- Kinderen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Kinderen met leerproblemen --- kinderen met leerproblemen --- 159.98 --- PXL-Education 2014 --- Ontwikkelingsproblemen --- Developmental Coordination Disorder --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Leerstoornis --- Kind --- Ontwikkelingsprobleem --- Gedragsprobleem --- Angststoornis --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedragsstoornis --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Steeds meer kinderen hebben angststoornissen. De auteur, emeritus hoogleraar kinder- en jeugdpsychiatrie, wijst ons op het nut van angst, bijvoorbeeld bij (dreiging van) gevaar. In het eerste deel lezen we over normale angsten in verschillende fasen van de ontwikkeling. Vervolgens wordt de DSM-classificatie uiteen gezet. Vanuit een angststoornistest legt de auteur kernachtig de verschillende angststoornissen uit. In een afzonderlijke paragraaf catalogeert hij schoolweigering, faalangst en selectief mutisme bij schoolgerelateerde angststoornissen. Daarna geeft hij antwoord op vragen als: waar komt overmatige angst van kinderen vandaan? Wat zijn de mogelijke gevolgen van overmatige angst? Pasklare antwoorden krijgen we niet. Toch is de auteur erin geslaagd om bruikbare tips, stappenplannen en programma's aan te bieden op maat van opvoeders. Schema's en werkblaadjes ondersteunen de tekst. De auteur is kritisch over het gebruik van medicatie bij angststoornissen. Het boek wordt besloten met een literatuurlijst en een lijst met instanties waar men terecht kan voor verdere informatie. Tweekleurendruk met zwart-witfoto's.
Kinderangsten. --- Kinderpsychologie. --- angst --- kinderpsychologie --- Developmental psychology --- angststoornissen --- #KVHB:Angst --- Kinderpsychologie --- 416.5 --- Angsten --- Bang zijn --- Angst (kind) --- Angst --- Angstige kinderen --- Kinderangsten --- 159.94 --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- PHL-Education 12 --- Kinderen --- Kinderangst --- Jeugdpsychologie --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational sciences
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|